Azlan Shah Latif

Writer - Entrepreneur - Strategist - Bureaucrat

4 Tips Masuk Ke Pejabat Baru

TAHNIAH saya ucapkan jika anda baru berjaya mendapat pekerjaan atau anda mendapat penempatan baru. Bagi yang beragama Islam, jangan lupa untuk melakukan sujud syukur atas rezeki baru yang dikurniakan oleh Allah S.W.T. Alhamdulillah! Seperti yang dirakamkan di dalam Surah Ibrahim ayat (7)

Jika kamu bersyukur, nescaya Aku akan tambahkan nikmat-Ku kepada kamu, dan jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku amatlah keras

Banyak tips yang boleh didapati berkaitan bagaimana untuk mendapatkan pekerjaan seperti tips melalui temuduga atau tips menjawab peperiksaan memasuki perkhidmatan tadbir dan diplomatik (PTD), tapi tips berkaitan apa yang perlu anda lakukan sebaik sahaja masuk ke pejabat baru apabila anda berjaya mendapatkan pekerjaan saya rasakan tidak begitu banyak.

Justeru, mungkin beberapa tips yang akan dikongsikan ini boleh dijadikan panduan apabila anda melapor diri ke pejabat baru. Saya tidak katanya tips ini adalah panduan terbaik, tapi sedikit sebanyak mungkin dapat membantu anda melalui hari-hari awal anda di pejabat baru dengan lebih berkeyakinan. Saya kongsikan dahulu 4 tips berikut -

Gambar : Breather

Pertama - Paparkan diri anda sebagai seorang yang berkeyakinan!

Anda masih ingat bagaimana anda menghadiri sesi temuduga? Percayalah! Antara faktor yang menyebabkan anda berjaya mendapatkan pekerjaan ini adalah bagaimana anda memaparkan diri anda kepada penemuduga tersebut. Tanggapan awal amatlah penting. Jaga penampilan anda dan perawakan anda. Pastikan anda sentiasa kemas dalam penampilan sulung anda di pejabat baru.

Percayalah, sekiranya imej anda tercalar akibat penampilan sulung anda dihadap bos baru atau rakan sekerja melalui tanggapan awal ini, usaha yang anda perlu lakukan untuk mendapatkan kembali kepercayaan mereka akan menjadi lebih sukar dan memerlukan usaha yang berganda.

Dapatkan pandangan rakan serumah anda yang anda percayai atau ahli keluarga anda terhadap penampilan anda khususnya di awal-awal tempoh anda berada di dalam pejabat yang baru ini.

Kedua - Kenalpasti "susur kuasa" di pejabat baru anda

Dalam sesebuah organisasi, chain-of-command adalah penting bagi menentukan punca kuasa sesuatu tindakan dan siapa yang bertanggungjawab terhadap sesuatu tindakan yang diambil. Buat sedikit homework tentang pejabat baru anda ini - siapakah CEO dalam organisasi ini, siapa VP, apa bahagian yang ada dan siapa mereka ini. Jika anda sudah pasti anda ditempatkan di bahagian mana di dalam organisasi tersebut, kenal pasti pula kepada siapa anda perlu melaporkan tindakan anda dan siapa yang bertanggungjawab terhadap anda.

Kenapa anda perlu buat background check ini? Ini membolehkan anda membuat rapport dengan cepat baik dengan bakal bos anda dan juga rakan-rakan setugas anda yang lain. Apa itu rapport? Ia adalah tindakan menyesuaikan diri dengan orang yang akan berurusan dengan anda. Lebih cepat anda mendapat rapport dengan mereka, lebih cepat urusan anda dapat dilaksanakan dengan berkesan. untuk mengetahui tentang rapport, anda boleh membuat carian daripada artikel berkaitan Neuro-Linguistic Programming (NLP).

Ketiga - Amati "amalan" di pejabat baru

Setiap pejabat dan organisasi ada amalan melaksanakan kerja atau standard operating procedure (SOP) yang digunakan. Dalam pejabat Kerajaan contohnya, lazimnya ada Manual Prosedur Kerja (MPK) dan Fail Meja (FM) yang dijadikan rujukan pegawai dan pelaksana. Kenal pasti bagaimana pekerja yang lebih senior melakukan sesuatu kerja di pejabat tersebut. 

Dalam keadaan anda mendapati amalan semasa mereka adalah bertentangan dengan "ilmu" atau "kefahaman" anda, jangan terus melabelkan amalan mereka sebagai salah (walaupun anda diajar disekolah atau universiti sebaliknya) dan cuba fahami mengapa amalan tersebut dilaksanakan di pejabat ini. Kadang-kala apa yang menjadi amalan bukanlah tatacara yang sebenarnya tetapi cuba belajar dari mereka terlebih dahulu. Cuba laksanakan kerja mengikut amalan mereka terlebih dahulu dan perkenalkan amalan anda sedikit demi sedikit.

Keempat - Ingat yang anda kini di pejabat baru

Sebolehnya cuba untuk tidak membandingkan pejabat baru anda dengan pejabat lama atau pengalaman anda yang lepas. Tidak dinafikan akan ada perkara-perkara yang anda pelajari dari pengalaman atau pejabat anda terdahulu yang sesuai untuk digunapakai di pejabat baru. Tetapi ingat... kebanyakan orang tidak suka mereka dibanding-bandingkan walaupun ia adalah satu kenyataan yang benar! Perbualan seperti "Kalau di pejabat lama saya biasanya buat begini dan begitu..." walaupun berniat untuk menyatakan perbandingan, dikhuatiri ia akan menjadi dinding yang akan memisahkan anda daripada ekosistem pejabat baru anda.

Semoga dengan tip yang diberikan dalam artikel kali ini sedikit sebanyak dapat membantu anda menyesuaikan diri dengan lebih cepat di pejabat baru. Saya doakan anda berjaya mencipta kejayaan dalam career anda!

loading